رشد سه‌برابری مسمومیت با قارچ وحشی؛ از خوردن قارچ در طبیعت خودداری کنید زمزمه فروش بیمارستان «مهرگان» مشهد! دود اختلاف مالکیت یک بیمارستان به چشم مردم می‌رود تجاوز ۴ مرد تبعه خارجی به یک نوجوان شانزده‌ساله در تهران ۸ گام کلیدی اقتصادی در شروع زندگی زوج‌های جوان تبِ تراپی | مشاوره رفتن بخشی از سبک زندگی است نه ظرفیتی برای پُز اجتماعی  غفلت از مشاوره آمار بالای غرق‌شدگی در استانی که دریا ندارد! | خراسان رضوی سال گذشته رتبه هفتم میزان غرق‌شدگی کشور را به دست آورد آیین نامه توزیع اینترنتی دارو ابلاغ شد مواد غذایی که هرگز آنها را نباید با معده خالی بخورید با مصرف این میوه خوشمزه و آبدار جوان شوید اگر از زندگی خسته و کلافه شده‌اید، بخوانید چرا دمای روغن زمان سرخ کردن اهمیت دارد؟ چرا باید به قول‌هایی که به فرزندتان می‌دهید عمل کنید؟ ۵ ماده غذایی که مصرف منظم آنها به افزایش هوش کمک می‌کند ویزیت‌های نجومی روانشناسان | از ۳۵۰ هزارتومان تا ۲ میلیون تومان! کلاس‌های دانشگاه‌ها تعطیل شدند (۹ اردیبهشت ۱۴۰۳) پرشدگی کامل ۱۱ سد کشور در پی بارش‌های بهاره + جدول
سرخط خبرها

میزان بستری شدن کودکان در روز‌های آلوده مشهد افزایش ۱۰۰ درصدی داشته است

  • کد خبر: ۲۰۳۸۳۸
  • ۱۳ دی ۱۴۰۲ - ۱۱:۳۸
میزان بستری شدن کودکان در روز‌های آلوده مشهد افزایش ۱۰۰ درصدی داشته است
با وجود آلایندگی بالای هوا، شمار مراجعات به بیمارستان‌ها در روز‌های آلوده اخیر افزایش کم سابقه‌ای دارد.

به گزارش شهرآرانیوز اگر بخواهیم تعبیر ملموسی از آلودگی هوای شهر مشهد داشته باشیم، کافی است بگوییم در ۲۸۶ روزی که از ابتدای سال تاکنون پشت سر گذاشته‌ایم، سهم شهروندان مشهدی از هوای پاک فقط سیزده روز بوده است. این آمار به‌روایت مرکز پایش آلاینده‌های زیست‌محیطی شهرداری مشهد است که جدول شاخص کیفیت هوای آن در روز‌های گذشته از سال، دو روز بسیار ناسالم و یک روز خطرناک را نشان می‌دهد.

اما این همه ماجرا نیست و آلودگی بُعد نیمه‌پنهان دیگری هم دارد و آن افزایش میزان مراجعات به مراکز درمانی و بستری در بیمارستان‌ها طی روز‌هایی است که ریه شهروندان هوای ناسالم را استشمام می‌کند. مدیر امور بیمارستان‌ها و تعالی خدمات بالینی دانشگاه علوم‌پزشکی مشهد نیز در تأیید این موضوع، از افزایش ۱۰۰‌درصدی میزان مراجعات و بستری کودکان به بیمارستان‌های شهر در آلودگی اخیر مشهد خبر می‌دهد.

پنج دی‌ماه امسال بود که آلودگی هوای شهر مشهد به وضعیت خطرناک رسید و بازهم تصمیم دیرهنگام کارگروه اضطرار آلودگی هوای این شهر برای شهروندان دردسرساز شد. در گزارش «داستان تکراری آلودگی هوا» که ۶‌دی‌ماه در روزنامه شهرآرا منتشر شد، به این موضوع پرداختیم که تصمیم دیرهنگام کارگروه برای تعطیلی مدارس، دانش‌آموزان زیادی را در بی‌خبری راهی مدرسه کرد و آن‌ها پس از تنفس در هوایی با وضعیت خطرناک با در بسته مدرسه مواجه شدند.

حال رضا وثوقی‌مقدم، مدیر امور بیمارستان‌ها و تعالی خدمات بالینی دانشگاه علوم‌پزشکی مشهد، در گفتگو با خبرنگار شهرآرا، بیان کرد: در پنجم دی‌ماه که مشهد درگیر آلودگی هوا شد، به‌طور متوسط حدود ۸۰‌درصد مراجعه‌های افراد در همه گروه‌های سنی با شکایت از علائم تنفسی به مراکز درمانی و بیمارستان‌ها افزایش یافت.

افزایش مراجعه به بیمارستان‌ها

وثوقی با اشاره به اینکه در گروه سنی کودکان، ۱۰۰ درصد افزایش مراجعات به بیمارستان‌ها را شاهد بوده‌‎ایم، افزود: «پنج دی‌ماه، میزان مراجعه کودکان با علائمی نظیر تنگی‌نفس، سرفه و‌... به نسبت روز‌های عادی دو‌برابر بیشتر شد.»

اگر این آمار را در کنار توصیه مسئولان به سازگاری با گرد‌و‌غبار قرار دهیم، متوجه می‌شویم که نباید انتظار داشته باشیم که گرد‌و‌غبار حذف شود، اما آیا در کنار این سازگاری، باید آماده بیماری‌های ناشی از آلودگی هوا نیز باشیم؟ تجربه نشان داده است که تصمیمات کارگروه اضطرار آلودگی هوا، تقریبا در بیشتر موارد اضطراری هم نیست و معمولا تصمیمات لازم به‌موقع اعلام نمی‌شود.

در سال‌های اخیر هوای خطرناک نداشته‌ایم

مدیر مرکز پایش آلاینده‌های زیست‌محیطی شهرداری مشهد در پاسخ به شهرآرا، با اشاره به اینکه اگر شاخص کیفیت هوا بیش از عدد سیصد باشد، به منزله وضعیت خطرناک است، اظهار کرد: پنجم دی‌ماه نیز شاخص لحظه‌ای کیفیت هوا به پانصد هم رسید و آلاینده اصلی نیز غلظت ذرات معلق pm۱۰ بود. رضا اسماعیلی ضمن بیان اینکه مشهد از ابتدای امسال تاکنون یک روز خطرناک داشته است، بیان کرد: البته طی چند سال گذشته در مشهد روز خطرناک نداشته‌ایم و این سطح غلظت آلاینده در چند سال اخیر در مشهد کم‌سابقه بوده است.

بر‌اساس یافته‌های پژوهش وزارت بهداشت، مشهد در سال‌۱۴۰۰، با ۳۵۷ روز، بیشترین روز‌های دارای ذرات معلق آلاینده هوا را داشته است و براساس این پژوهش مجموع خسارت‌های اقتصادی مرگ‌های ناشی از رویارویی با این ذرات معلق در سال۱۴۰۰ در مشهد به‌طور میانگین ۱۰۲۲میلیون دلار، معادل ۲۸هزار‌میلیارد تومان برآورد شده است. حال باید دید که اقدام بعدی مسئولان مرتبط با این موضوع در مشهد برای آلودگی هوایی که چندان هم از این شهر دور نیست، به کجا می‌رسد.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->